Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Dit zijn wij
    • Team
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudercommissie
    • Contactouders
    • Leerlingenraad
    • Onze partners
  • Hier staan wij voor
    • Visie en Missie
    • Vreedzame School
  • Informatie
    • Schoolgids
    • Schoolplan
    • Schooltijden en gymrooster
    • Vakanties en vrije dagen
    • Social Schools
    • Verzuim en verlof
    • Bieb op school
    • Kinderopvang en peuterprogramma
  • Aanmelden
  • Contact
Inschrijving nieuwe leerling
Schoolgids
Vreedzame School
Social Schools

Visie en Missie 

Een pedagogische basis
We streven ernaar om een veilige en respectvolle omgeving te creëren waarin kinderen kunnen ontdekken wie ze zijn, wat ze willen en hoe ze verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun keuzes. Daarbij vinden we het van belang dat kinderen zich gezien en gehoord voelen. Daarnaast leren wij ze hoe ze constructief kunnen bijdragen aan de (dorps)gemeenschap.

We ondersteunen de kinderen in het ontwikkelen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling en het verwerven van executieve functies. Alle kinderen, ongeacht hun achtergrond, krijgen daarbij gelijkwaardige kansen om te leren en te groeien.
We streven in ons onderwijs naar het vinden van een balans tussen het verwerven van kennis en vaardigheden en het aansluiten bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Daarnaast werken we samen met de (dorps)gemeenschap om een betekenisvolle leeromgeving te creëren die verder gaat dan het klaslokaal.

Onze pedagogische basis bereiken we onder meer door:

  • eigenaarschap, samenwerking en conflictoplossing te integreren in onze lessen;
  • Met groepsvergaderingen open communicatie bevorderen om het gemeenschapsgevoel te versterken
  • de inzet van onze leerlingenraad waarmee kinderen actief bij dragen aan besluitvorming;
  • met ons mediator-programma kinderen te leren zelfstandig conflicten op te lossen, waardoor ze waardevolle sociale vaardigheden ontwikkelen;
  • het expliciet uitdragen en naleven van normen en waarden;
  • het samen vieren van schoolse activiteiten.

We gaan uit van de kerngedachte van de Vreedzame School en dit is zichtbaar in de school.
 

Een didactische basis
Wij vinden dat elk kind het recht heeft om te bouwen aan een stevig fundament voor een succesvolle toekomst. Hierbij leggen we de nadruk op de kernvakken rekenen, taal en burgerschap, omdat deze vakken de basis vormen voor toekomstig leren en het functioneren in de samenleving.

Om dit fundament te realiseren, bieden wij onderwijs waarbij we zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van elk kind, met hoge verwachtingen van hun prestaties en zelfstandigheid. We gebruiken eigentijdse en wetenschappelijk onderbouwde methodes en methodieken zoals Expliciete Directe Instructie (EDI) om ervoor te zorgen dat kinderen heldere instructies krijgen, succeservaringen opdoen en hun leerprestaties verbeteren.

Dit bereiken we door onder meer door:

  • met behulp van de Autometafoor doelgericht te werken aan executieve functies (zoals plannen, organiseren en omgaan met veranderingen);
  • zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften van zowel doeners als denkers;
  • hoge verwachtingen uit te spreken richting de kinderen.|
     

Zicht op ontwikkeling
Wij vinden dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen wanneer we ons onderwijs zo goed mogelijk afstemmen op de individuele behoeften en groeipotentie van de kinderen, binnen de context van de groep. We streven ernaar dat het kind (mede-)eigenaar is van het eigen leerproces en geloven in de meerwaarde van actieve betrokkenheid van ouders bij dit leerproces.

Door cyclisch te werken — waarbij we resultaten analyseren, bespreken en vertalen naar doelen met daaraan gekoppeld gerichte acties — zorgen we ervoor dat elk kind zich gezien en ondersteund voelt in zijn of haar ontwikkelingsproces. Door zicht te houden op de onderwijskwaliteit, kunnen we maatwerk leveren voor zowel de school, de groep als het individu. Hiermee zijn we op weg om ons gehele onderwijs steeds inclusiever te maken. Deze ondersteuning realiseren we zoveel mogelijk in de eigen klas. Indien nodig werken we samen met interne en externe partners.

Een optimale ontwikkeling van het kind bereiken we door onder meer door ouders als educatief partner te zien en:

  • regelmatig gesprekken met ouders te voeren, waarbij vanaf groep 5 het kind in toenemende mate participeert;
  • bij aanvullende ondersteuningsbehoeften regelmatig de voortgang te evalueren samen met het kind, de ouders, intern begeleider en andere betrokkenen;
  • de ondersteuning en begeleiding voortdurend af te stemmen op de groep en het individu, binnen de mogelijkheden van de school.

Ons team

Peuterprogramma en buitenschoolse opvang

Vakanties en vrije dagen

Onderdeel van KempenKind

Contact

Beemke 2, 5534 AH, Netersel

0497 681991

info@bs-stlambertus.nl

Directeur: Chris Kraaijvanger

Algemeen

© 2023, Onderwijsstichting KempenKind

Disclaimer
Privacy statement

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools